Menu Close

מדריך השתלות שיניים

מונחים

  
ישראל מחזיקה כבר מעבר לחמש שנים בתואר “משתילת השיניים הגדולה בעולם”- כמות השתלות שיניים פר נפש בישראל היא בין הגדולות בעולם המערבי כולו, ובעשור האחרון חל גידול של פי 4-5 במספרן של השתלות שיניים בישראל. 
 
רופאי שיניים רבים “קופצים על העגלה”. בהעדר פיקוח אמיתי על התחום, ולנוכח מצב בו כל רופאי שיניים שהם יכולים לבצע על פי חוק השתלות שיניים, הביקוש הרב הביא גם לגידול אדיר בכמות הרופאים שמציעים את השירות. לצערנו הרב, לא כל אותם רופאי שיניים מוכשרים, מוסמכים ומסוגלים לבצע השתלות שיניים איכותיות. כדי לעזור לכם להבין בדיוק לאיזו פרוצדורה אתם נכנסים, מהן העלויות ההגיוניות (ומה אמור להדליק “נורה אדומה”) ואיך לבחור משתיל- מדריך קצר לפרוצדורה הטכנית של השתלות שיניים. 
 
 
אבחון ראשוני 
 
שיטות הדמיה שונות, בעיקר צילום רנטגן פנורמי, ולעיתים גם CT לסת, דרושות לצורך קבלת תמונה מפורטת של מצב הלסת, צפיפות העצם, התאמתה להשתלה וכו’. 
 
רופאי שיניים מתחשבים גם בנתונים נוספים, כגון גילו של המטופל, מצבים רפואיים נוספים (חולים מדוכאים חיסונית לא מתאימים לעבור פרוצדורות כירורגיות עמוקות בלסת לדוגמא) והעדפותיו (וכמובן גם יכולתו הכלכלית) כדי לקבוע את השיטה המתאימה של השתלות שיניים, כמות השתלים ולו”ז טיפולי שיניים
 
חשוב להבין כי דווקא רופאי שיניים שלא “ששים” לבצע השתלה לכל אחד הם המתאימים ביותר לביצוע הפרוצדורה. כך לדוגמא חולים סכרתיים בדרך כלל לא יתאימו להשתלות, ובמקרים אחרים השתלות שיניים בבעלי בעיות בכלי דם והחלמת פצע (סכרתיים, הפרעות קרישה וכו’) דורשות לו”ז טיפולים הרבה יותר מרווח. 
 

ההשתלה עצמה  
 
ההשתלה עצמה היא ניתוח לכל דבר, על כלל הסיבוכים שלו. במקום הראשון ברשימת הסיבוכים: דימום ובמיוחד זיהום, שבמקרים קשים עלול להוביל לפגיעה קשה מאוד ובלתי הפיכה בלסת, ואף תוארו מקרי תמותה כתוצאה מפעולות שלא בוצעו כיאות. בנוסף סיבוך פחות “נורא” אבל הרבה יותר שכיח הוא פגיעה בעצבוב שעובר בלסתות. 
 
גם בשיטות ה”חדשות” להשתלה, שאינן דורשות חיתוך החניכיים, עדיין אין מנוס מפני החדרת בסיס השתל (בורג טיטאניום) לעצם, ולכן בכל מקרה מדובר בפעולה חודרנית על שלל סיבוכיה. 
 
עלות השתלים, ובעיקר פעולת ההשתלה, היא אחד המרכיבים העיקריים במחיר הסופי של השתלות שיניים- עלות השתלת כל שתל נעה בין 2000 ₪ לכל הפחות לבין כ-1800 דולר אצל רופאים מבוקשים יותר. 
 
בנוסף, במקרים מסויימים יש צורך בפעולות נוספות, כגון השתלת עצם (מתורם או מן המטופל עצמו). 
 
 
החלמה ובניית עצם 
 
הפעלת לחץ על השתל מיד עם השתלתו פירושה הרס של השתל, פגיעה בעצם, וסיכוי מוגבר לסיבוכים שונים. לכן לאחר ההשתלה לא משתמשים בשתל למשך שלושה חודשים לפחות (לעיתים עד שנה). בתקופה זו תלעסו באמצעות פתרונות זמניים (תותבות, כתרים…), ואילו השתל אמור להקלט בעצם- בתהליך טבעי העצמות בגוף שלנו נבנות ונהרסות כל הזמן, כך שעם הזמן נבנית שכבה חדשה של עצם מסביב לשתל ו”מעגנת” אותו במקום. 
 
 
שיקום וגשרים 
 
רק לאחר שהשתל נקלט כיאות, ניתן להתחיל להרכיב את האלמנט הלועס- הכתרים והגשרים. עלות כל אחד מאלה נעה בין 2000-7000 ₪, ובסיום הפעולה ניתן להתחיל להשתמש ב”שתל הקבוע” לצורך אכילה.מדריך השתלות שיניים 

Posted in השתלת שיניים